chimbley انواع بازار اقتصادی خبرنگار

chimbley: انواع بازار اقتصادی خبرنگار قیمت تیرآهن بازار

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی در سال تازه ، دلار&quot، سرنوشت &quot

«اروپا همراهی نسبی با ترامپ و سیاست‌های دولت آمریکا داشته باشد ولی برجام را بر هم نزند و از طرف دیگر در درون اقتصاد کشور عزیزمان ایران هم علامت مثبتی جهت کنترل

در سال تازه ، دلار&quot، سرنوشت &quot

سرنوشت "دلار" در سال جدید

عبارات مهم : ایران

«اروپا همراهی نسبی با ترامپ و سیاست های دولت آمریکا داشته باشد ولی برجام را بر هم نزند و از طرف دیگر در درون اقتصاد کشور عزیزمان ایران هم علامت مثبتی جهت کنترل نقدینگی وجود نداشته باشد. این موجب می شود دلار زیاد کردن شدید تری پیدا کند یعنی به محدوده ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ برسد.»

روز گذشته و در نخستین روز معاملات بازار پایتخت کشور عزیزمان ایران در سال جدید، دلار آمریکا نخستین قیمت خود را ۴۹۴۴ تومان به ثبت رساند. دلار در صرافی های بانکی ۴۷۴۵ تومان بود. بعضی منابع در بازار آزاد نیز از قیمت بالای 5000 هزار تومانی دلار خبر دادند. یورو نیز با ۲۵۵ تومان زیاد کردن قیمت به ۶ هزار و ۹۱ تومان رسید و هر پوند انگلیس هم با ۲۵ تومان زیاد کردن ۶۸۷۲ تومان معامله شد.

سه سناریو جهت قیمت دلار در 97

در سال تازه ، دلار&quot، سرنوشت &quot

افزایش شدید قیمت دلار در سال ۹۶ نگرانی های فراوانی را راجع به اوضاع این ارز بسیار موثر در اقتصاد کشور عزیزمان ایران ایجاد کرده هست. بسیاری از تحلیلگران معتقدند با روندی که دلار دارد و وضعیتی که سیاست خارجی کشور عزیزمان ایران و برجام در پیش رو دارد احتمالا باید منتظر ادامه تلاطم ارزی و یا حتی شدت یافتن آن در سال ۹۷ باشیم.

به گزارش فرارو، قیمت دلار در فروردین ماه سال ۱۳۹۶ حدود ۳۷۵۰ تومان بود و در آخرین روز کاری سال ۹۶ صرافی های رسمی قیمت دلار را در بازار حدود ۴۷۷۰ تومان اعلام کردند. این در حالی است که براساس گزارش خبرگزاری ایسنا بعضی از صرافی در ارقام محدود و کمتر از ۵۰۰ دلار فروش انجام می دادند.

«اروپا همراهی نسبی با ترامپ و سیاست‌های دولت آمریکا داشته باشد ولی برجام را بر هم نزند و از طرف دیگر در درون اقتصاد کشور عزیزمان ایران هم علامت مثبتی جهت کنترل

به نوشته ایسنا “قیمت دلار در آخرین روز کاری سال به بیش ۴۹۰۰ تومان هم رسید. “

آشفتگی در بازار ارز در زمستان به اوج خود رسید به گونه ای که بانک مرکزی مجبور اتخاذ سیاست هایی همچون زیاد کردن قیمت سود بانکی و پیش فروش سکه شد. سیاست هایی که در عمل تاثیر اندکی بر بازار گذاشت.

سال ۹۶ با تلاطم بازار ارز آخر یافت، شواهد ولی نشان می دهد که خیلی نمی توان به آرامش بازار از ابتدای سال ۹۷ امید داشت.

در سال تازه ، دلار&quot، سرنوشت &quot

دلایلی مختلفی جهت زیاد کردن شدید قیمت دلار ذکر شده است هست، از جمله آن ها می توان به این موارد اشاره کرد؛

ناآرامی های دی ماه و زیاد کردن نگرانی های راجع به آینده اوضاع اقتصادی و ثبات سیاسی در کشور، این عامل باعث شد عده ای دارایی های خود را تبدیل به ارز کنند و به دنبال حفظ ارزش سرمایه خود باشند.

«اروپا همراهی نسبی با ترامپ و سیاست‌های دولت آمریکا داشته باشد ولی برجام را بر هم نزند و از طرف دیگر در درون اقتصاد کشور عزیزمان ایران هم علامت مثبتی جهت کنترل

وضعیت “منفی” تجارت خارجی کشور عزیزمان ایران طی ۹ ماه گذشته که در این اوضاع خروج ارز از کشور عزیزمان ایران در این مدت زیاد از واردات آن بوده است و به همین علت تقاضای ارز در بازار زیاد کردن یافته است.

سیاست “سرکوب ارزی” دولت و تلاش جهت پایین نگه داشتن قیمت ارز باعث شده است قیمت آن مانند فنری که رها شده است باشد، اوج بگیرد.

در سال تازه ، دلار&quot، سرنوشت &quot

تلاش دولت جهت تک نرخی کردن ارز

اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از ابتدای سال ٢٠١٨ در دوبی و امارات متحده عربی. با اجرای این قانون تأمین ارز جهت صرافی های کشور عزیزمان ایران هزینه بر شده است است.

نقش آفرینی دولت جهت زیاد کردن قیمت ارز در جهت جبران کسری بودجه در ماه های نهایی سال.

حالا پرسش این است چشم انداز قیمت ارز در سال تازه چه خواهد بود؟ بسیاری از کارشناسان پاسخ به این پرسش را در ارتباط مستقیم با آینده برجام می دانند.

سه سناریو جهت قیمت دلار در 97

وحید شقاقی تحلیلگر پرسشها اقتصادی به فرارو گفت: «یکی از پرسشها مهم اقتصاد کشور عزیزمان ایران این است که به شدت به دلار وابسته هست. هیچ کشوری در دنیا زندگی روزانه شهروندانش اینقدر به دلار وابسته نیست. این بسیار خطرناک هست. هر کشوری که بتواند کالا های مهم و اساسی مردمش را در داخل تامین کند و ارتباطش را با دلار در تامین کالا های اساسی و مهم کم کند، اثرات شوک بیرونی بر اقتصاد کم کردن خواهد داد. ولی در اقتصاد کشور عزیزمان ایران اینگونه نیست. ریزترین کالا های مصرفی روزانه به دلار وصل است و عمده اقلام وارداتی کالا های مصرفی است.»

او افزود: «از طرف دیگر حجم نقدینگی مثل یک بهمن بزرگتر شده است هست. در روز های اخیر دوباره نشانه هایی جهت حرکت نقدینگی به سمت بازار سفته بازی ارز دیده می شود. در تلاطم ارزی ماه گذشته بانک مرکزی تصمیم گرفت جهت کنترل حرکت نقدینگی به سمت بازار سفته بازی قیمت سود بانکی را موقتا زیاد کردن داد، این اقدام موجب شد دلار از ۵۰۰۰ تومان به ۴۵۰۰ تومان برسد. ولی این اقدام بیش از یکی دو هفته جواب نداد و حالا دلار دوباره به حدود ۴۸۰۰ تومان رسیده هست. البته در بازار های غیر رسمی عدد بالاتر از این هم اعلام می شود.»

این تحلیلگر اقتصادی اعتقاد است: «سیاست زیاد کردن قیمت سود از ۱۵ درصد به ۲۰ درصد موجب شده است ۲۴۰ هزار میلیارد تومان سود سپرده مردم از ۱۵ درصد به ۲۰ درصد انتقال یافته شود و آن شکاف ۵ درصد سود، زیان ۱۲ هزار میلیارد تومانی را به دولت تحمیل کرد. سال گذشته کل بودجه عمرانی ۱۳ هزار میلیارد تومان بود و حالا فقط ظرف دو هفته دولت زیان ۱۲ هزار میلیاردی را مجبور شد.»

او جهت قیمت دلار در سال 97 سه سناریو را مطرح کرد و گفت: «سناریو اول این است که اروپا، روسیه و چین زیر بار بر هم زدن توافق برجام نروند و آمریکا هم با همین فشار محدود کنونی خودش پیش برود. در این سناریو قیمت دلار چیزی مابین ۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان نوسان خواهد داشت.»

این کارشناس راجع به سناریو دوم گفت: «اروپا همراهی نسبی با ترامپ و سیاست های دولت آمریکا داشته باشد ولی برجام را بر هم نزند و از طرف دیگر در درون اقتصاد کشور عزیزمان ایران هم علامت مثبتی جهت کنترل نقدینگی وجود نداشته باشد. این موجب می شود دلار زیاد کردن شدید تری پیدا کند یعنی به محدوده ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ برسد.»

شقاقی افزود: “سناریو سوم بدبینانه ترین حالت هست. در این حالت همراهی اروپا و آمریکا منتج به برهم زدن کل سیستم برجام شود؛ و در نفت و حوزه های متفاوت تحریم ها را دنبال کنند که این یعنی اوضاع بحرانی در اقتصاد ایران.”

به گفته او “در این شرایط دولت و بانک مرکزی باید تلاش کند جهت هزارو پانصد هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی مدیریت سفت و سخت پیدا کند و در واقع این نقدینگی را بلوکه کرده و به نحوی اجازه ندهد از سیستم بانکی خارج شود. در حوزه خروج منابع ارزی هم به همین ترتیب یعنی در بخش گردشگری و قاچاق نیزبتواند مدیریت مناسبی داشته باشد. در این شرایط تاحدودی می تواند زیاد کردن قیمت دلار را کنترل کند.”

این کارشناس پرسشها اقتصادی در ادامه گفت: «در اقتصاد کشور عزیزمان ایران حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار صادرات نفت داریم یعنی این میزان دلار وارد اقتصاد می شود. از طرف دیگر امسال تراز تجاری غیر نفتی کسری داشت، این کسری تا چند ماه پیش هفت میلیارد دلار اعلام شده است بود، ولی بر اساس آخرین آمار احتمالا سه تا چهار میلیارد دلار می شود. کشور عزیزمان ایران سال پیش حدود نه میلیون گردشگر به خارج از کشور فرستاد، اگر دو میلیون را زائر به حساب آوریم ما هفت میلیون گردشگر هر سال داریم که اگر هر کدام ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار با خود ببرند چیزی حدود ۷ تا ۱۰ میلیارد دلار خروج ارز از کشور خواهیم داشت. ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار هم قاچاق کالا داریم یعنی دلار از اقتصاد خارج می شود. به این ترتیب مجموع این ارقام حدود ۳۰ میلیارد دلار می شود. یعنی این مقدار ارز هر سال از کشور عزیزمان ایران خارج می شود.»

شقاقی ادامه داد: «بانک مرکزی و دولت باید در چند مورد کار کند تا منابع ارزی کشور را حفظ نماید. یکی بحث خروج ارز به واسطه گردشگری هست. دیگری مبارزه با قاچاق کالاست و دیگری بحث واردات هست. در این سه مورد باید دولت با سختگیری بالایی عمل کند.»

او افزود: «در حوزه بانکی نیز دولت باید اقداماتی انجام دهد از جمله بانک مرکزی سپرده های مردم را با سیاست های تازه بلوکه کند. راهش هم این است که فاصله بین سود سپرده های مدت دار با سپرده های کوتاه مدت و یک ساله را زیاد کند. به عنوان نمونه جهت سپرده های سه تا ۵ ساله سود ۲۰ درصد در نظر گیرد، جهت سپرده های یک تا دو ساله تا ۱۶ درصد و سپرده های روزشمار حدود ۱۰ درصد سود در نظر بگیرد.»

این تحلیلگر اقتصادی اعتقاد است: «به این ترتیب سپرده گذار تشویق می شود سپرده های بلند مدت در بانک بگذارد. در این حالت دیگر نمی تواند سپرده ۵ ساله خود را هر وقت دوست داشت از بانک خارج کند. خطر جهت نظام بانکی زمانی است که سپرده های مردم یا به صورت روز شمار و یا به صورت یک ساله باشد. ولی اگر سپرده ها به صورت سه تا ۵ ساله بلوکه شوند، هزینه فسخ قرارداد زیاد کردن یابد و در کنار آن سود قابل توجه هم پرداخت شود، باعث می شود سپرده ها هر لحظه از سیستم خارج نشود.»

فرارو

واژه های کلیدی: ایران | بازار | سیاست | اقتصاد | اقتصادی | سود سپرده | حجم نقدینگی | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب خارجی معروف
  • قیمت کیندل
  • فروشگاه کتاب خارجی
  • خرید کتاب الکترونیکی خارجی
  • خرید کتاب خارجی آنلاین
  • خرید کتاب زبان اصلی قانون
  • کتاب های اقتصاد اورجینال
  • کتب کتابخانه وAPI زبان اصلی
  • کتاب های بازیهای کامپیوتری اورجینال
  • دانلود منابع مرجع اخلاق کسب و کار
  • خرید کتاب های کامپایلرها از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی زبان مدلسازی
  • خرید کتاب زبان های برنامه نویسی زبان اصلی
  • خرید کتاب تکس لاتکس زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع نرم افزار آفیس
  • خرید کتاب نرم افزار های ادوبی زبان اصلی
  • منابع اورجینال نرم افزار ماکرومدیا
  • کتب نرم افزار CAD زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های محاسبات علمی
  • دانلود منابع مرجع شبکه